Нестандартні прийоми опитування на уроці

1. Телеграф. Це прийом письмового опитування. Учитель готує картки з текстом, в якому слова складаються тільки з букв, що позначають приголосні Тобто в словах мають бути відсутніми букви а, о, е, и, і, у, я, є, ї, ю, ь. Завдання учнів – відновити всі слова. Прийом ефективний, коли потрібно опитати знання базових термінів, понять, формулювань.
Наприклад, вчитель готує картки зі змістом:
"Пр_км_тн_к - ц_ ч_ст_н_ м_в_, щ_ вк_з__ н_ _зн_к_ пр_дм_т_в т_ в_дп_в_д__ н_ п_т_нн_ _к_й? _к_? _к_? _к_?. Пр_км_тн_к в р_ч_нн_ з_зв_ч_й зв'_з_н_й з _м_нн_к_м й в_ст_п__ _др_г_р_дн_м чл_н_м р_ч_нн_".
Відновивши "телеграму", учні отримають визначення "Прикметник - це частина мови, що вказує на ознаки предметів та відповідає на питання який? яка? яке? які?.
Прикметник в реченні зазвичай зв'язаний з іменником й виступає другорядним членом речення."

2. Все навпаки. Інтелектуальний ігровий прийом, що дозволяє провести опитування в цікавій формі. Суть в тому, що вчитель називає слова, а учні повинні назвати слово, протилежне за значенням. Цей прийом давно відомий учителям мови, які практикують його при вивченні антонімів.
Але прийом можна урізноманітнити, зашифрувавши словосполучення або й цілу фразу. Можна використовувати не тільки антоніми, а слова з того ж логічного ряду. Розгадавши фразу, учні отримають відповідь на поставлене питання.
Наприклад, вчитель пропонує згадати назви українських народних казок: "Шкарпеточка" ("Рукавичка"), "Лисиця та восьмеро ягнят" ("Вовк та семеро козенят"), "Півник Білявий" ("Курочка Ряба"), "Постійквасолько" ("Котигорошко") тощо.
Або відновити прислів'я, як от "Джміль великий, а й той ледарює" ("Бджола мала, а й та працює"), 

3. Істинно - хибно. Суть опитування полягає в тому, що із запропонованих учителем тверджень (виразів, слів, знаків тощо) учні вибирають лише правильні. Щоб охопити перевіркою більшу кількість учнів, можна виконати завдання письмово, ставлячи знак "+" при правильності твердження, а "-" , якщо твердження хибне. Дуже ефективний прийом при перевірці домашнього завдання або при повторенні пройденого матеріалу. 

4. Експрес-тестування. Питання тестів з варіантами відповідей виводяться на екрані (або зачитуються вчителем усно). Учні на окремих листочках вирішують тести. Питань не варто вибирати багато. Для експрес-тесту достатньо 5-6 питань по темі. В кінці можна вивести на екран варіанти правильних відповідей, – учні самостійно перевіряють свої роботи, або використовують прийом взаємоперевірки. 
Цей прийом часто використовується на ввідному етапі або при перевірці домашнього завдання. Так само можна швидко перевірити знання базових понять з пройденої теми. 

5. Тисяча прикладів. Прийом використовується для перевірки практичних навичок. Це форма усного фронтального опитування, яка дозволяє за короткий час оцінити, наскільки вірно учні можуть пов’язувати вивчену теорію з практикою. 
Суть прийому: дається поняття, визначення, дата, назва. Учні повинні навести приклади, що розкривають сенс. 
Наприклад, на уроці природознавства ставиться питання “Використання води людиною”. Учні наводять конкретні приклади: для миття посуду, для прибирання, для прання тощо 

6. Полагодь ланцюжок. На екран виводяться речення. Завдання учнів: скласти логічний ланцюжок. Пропозиції можна замінити картинками. 
Наприклад, на уроці літературного читання потрібно відновити послідовність подій у творі. Таке опитування дозволяє не тільки перевірити знання основного змісту, але і вміння складати логічні послідовності. 

7. Буквенний ключ. Один з варіантів комбінованого опитування. Учитель зачитує питання або загадки, учні записують лише перші літери відповідей. З цих букв потім складається ключове слово уроку, його тема. 
Наприклад, на уроці природознавства вчитель зачитує такі питання:
"Коли найчастіше можна побачити сніг та лід?" (Взимку, діти пишуть "В")
"Пора року, коли птахи відлітають у вирій." (Осінь - "О")
"Рослини, що мають товстий стовбур і гілки." (Дерева - "Д")
"Скляна посудина, в якій утримують рибок." (Акваріум - "А")
Якщо дитина склала слово "ВОДА", усі відповіді є правильними.

8. Тренувальна контрольна робота. Робота проводиться як звичайна контрольна, але оцінки за неї йдуть в журнал лише за бажанням учня. Завдання для такої контрольної потрібно вибирати такі, які будуть максимально схожими на завдання в основній контрольній. Це дозволяє не тільки перевірити знання учнів, а й виявити прогалини.

9. Релейна контрольна робота – ще один варіант письмового опитування. Завдання для неї підбираються ті, що діти вже виконували. Найчастіше беруться з підручника, з пройдених і виконаних домашніх вправ. Мета двояка: і з’ясувати, наскільки діти усвідомили пройдений матеріал, і не створювати напружену обстановку, тому що діти за замовчуванням вже знайомі із завданнями. Варто зауважити, що після проведення такого опитування до виконання домашнього завдання діти стануть відноситися набагато уважніше.

10. Азбука. Учитель називає одну букву. Учні повинні підібрати якомога більше слів, що починаються на цю букву. Всі слова і поняття повинні відповідати темі уроку. Таке опитування допомагає не тільки перевірити знання учнів в активній формі, але і повторити пройдений матеріал. Прийом зручно використовувати на початку уроку, при введенні в нову тему або при перевірці домашнього завдання.

Вибираючи той чи інший прийом, слід пам’ятати про мету опитування, про те, який час ви плануєте відвести для нього, які навчальні можливості має клас.

Немає коментарів:

Дописати коментар