Батьківські збори-тренінг "Книга в житті дитини"



Батьківські збори – тренінг 

"Книга в житті дитини"



Задачі:

1. Показати батькам значення книги, літератури у вихованні дітей.
2. Розвивати у батьків інтерес до формування у дітей бажання читати.
3. Розкрити деякі шляхи формування читацького інтересу у дітей в родині.

Тривалість: 45-50 хвилин
Обладнання і матеріали: аркуші паперу, ручки, кольорові фломастери, стікери, скотч.


Підготувати заздалегідь:

- індивідуальні запрошення для батьків;
- ватман з малюнком книги «Наші правила»;
- листки з правилами;
- ватман «Наші очікування» із зображенням портфеля, м’ясорубки, кошика для сміття;
- інформаційні картки;
- картки з питаннями;
- буклети «Як дитину подружити з книгою»;
- виставку дитячих книжок.


Орієнтовний план тренінгу

Стартові завдання  - 5-10 хвилин
Лекція вчителя  - 5 хвилин
Робота в групах  - 15-20 хвилин
Зворотній зв'язок  -10 хвилин
Прощання  - 5 хвилин

Хід проведення тренінгу

1. Знайомство
Вчитель пропонує кожному учаснику по черзі назвати своє ім’я і продовжити речення: «Якби я був (була) книгою…».
Вчитель: - Яка б чудова вийшла бібліотека! Скільки цікавих і корисних книг було б у ній!

2. Правила
Вчитель: - Пропоную створити спільну книгу, де ми зазначимо правила проведення наших зустрічей. Це книга «Наші правила». Дозвольте, я зачитаю деякі з правил. Ті, які ви вважатимете прийнятними, ми «запишему» в нашу книгу.
1) Поважати думки один одного.
2) Перебивати промовця, якщо хочеться висловитись.
3) Бути пасивним спостерігачем.
4) Бути активним і зацікавленим.
5) Право першості голосу за принципом добровільності.
6) Посміхатися.
7) Не критикувати.
8) Зневажливо ставитись до решти учасників.
9) Дотримуватись регламенту.
Вчитель: - Ви можете запропонувати і свої правила, які ми внесемо в нашу книгу.

3. Очікування
Батькам роздаються стікери, на яких вони запишуть свої очікування від зборів-тренінгу і залишать при собі до кінця зустрічі.

4. Інформаційна довідка. Лекція вчителя «Роль книги у вихованні дитини»
Засоби масової інформації впливають на наших дітей кожного дня близько 3-5 годин. Вони приховують у собі загрозу не лише для здоров’я дитини, а й для її психічного та інтелектуального розвитку.
А хто з нас не мріє бачити своїх дітей здоровими і щасливими? Хто не хоче навчити свою дитину тому, як досягти успіху? Для цього передусім і потрібно маленькій людині навчитися читати і полюбити книжку.
Ростити читачів… «Для чого?» - спитаєте ви. В нашу еру інформаційних технологій, тотального наступу Інтернету і телебачення екран стає чи не головним вихователем дитини. Дитина дивиться все підряд – рекламу, бойовики, фільми жахів, «мильні опери», безглузді комедії для дорослих. Бо, на жаль, гарних, яскравих, пізнавальних програм для дітей вкрай мало або ж зовсім нема. І дитина поглинає непотріб, наче губка.
Наслідки цього стають все більше очевидними. Ось деякі з них.

1. Відставання у розвитку мовлення, бідність і примітивність мови дітей.
2. Багатьом дітям важко сприймати інформацію на слух – вони не можуть утримувати попередню фразу і зв’язувати окремі речення. Їм необхідна постійна зовнішня стимуляція, яку вони звикли отримувати з екрану.
3. Різко знижується здатність до фантазії та творчої активності. Вони втрачають здатність чимось зайняти себе, віддаючи перевагу кнопці: натиснув – і все готово, є нова розвага і забавка.
4. Підвищилась дитяча агресивність і жорстокість. Підлітки знущаються і б’ють однолітків не заради досягнення якоїсь мети або через розбіжності у поглядах, а тому, що в душі порожнеча і хочеться гострих вражень.
Звичайно, викреслити зовсім телевізор і комп’ ютер з життя дитини ми не можемо. Треба просто обмежити час спілкування з ними. Де ж і в чому шукати заміну їм? Гарна книга – і вихователь, і вчитель, і друг! Хіба не цьому вчили нас в дитинстві? Цьому треба вчити і наших дітей. Прилучаючи дитину до книги, ми робимо більш важливу справу:
- захищаємо її душу;
- наснажуємо розум і серце;
- спонукаємо до самопізнання;
- сприяємо творчій самореалізації особистості, стійкості в різних життєвих ситуаціях.
Поки дитина маленька, ми із задоволенням читаємо їй. Та ось малюк пішов до школи, навчився читати і ми з полегшенням зітхаємо. І це зовсім неправильно. В цей період особливо необхідно обговорювати з дитиною прочитане, задовольняти її потребу в усіх «Чому?», які виникають в процесі читання. А яка важлива роль батьків при виборі книг для читання! Адже саме неправильний вибір книги – недостатнє розуміння того, про що йдеться у творі, невідповідність твору віковим особливостям дитини тощо – стає причиною згасання інтересу до книги і читання взагалі.
Які ж шляхи існують, щоб зацікавити дитину читанням і разом з нею вирушити у мандрівку сторінками книг? Про це ви дізнаєтесь на наступному етапі нашої зустрічі.

5. Робота в групах «Коло знань»
Об’єднання в 4 групи ( І – «Буква», ІІ – «Слово», ІІІ – «Речення», IV – «Текст» ).
Визначення волонтерів за кольорами- синій, жовтий, зелений.
Завдання групам: Опрацювати інформаційний матеріал, поданий на картках, протягом 4-5 хвилин. По сигналу вчителя: «Сині волонтери!», вони переходять в іншу групу по колу і переповідають інформацію своєї групи. По сигналу: «Жовті волонтери!», вони переходять в наступну групу і повідомляють інформацію, яку щойно почули від синіх волонтерів і т. д.

Картка 1.
Потрібно знайти «ключик», який відкриє шлях до книги.
Постійно читаючи разом з дитиною, ви обов’язково помітите, які книги вона любить більше, які краще розуміє. Якщо ваша дитина поки що читає лише комікси або розважальні видання – не поспішайте критикувати. Пам’ятайте – дитина читає! Шукайте позитивні і ефективні шляхи просування до її душі більш значущих книжок. На допомогу вам прийде вчитель, вихователь або бібліотекар.

Картка 2.
Організовуйте вечори сімейного читання.
Такі читання беруть початок в народній педагогіці. Прикладом цього може стати сім’я Шевченків, де голова роду –Тарасів дід Іван читав вголос домашнім «Євангеліє», Святе письмо. Хоча зрілий Тарас Шевченко і зневірився в Богові, все ж яким допитливим, начитаним був цей чоловік!
Уявіть вечір: вся сім’я в одній кімнаті, де затишно і спокійно. Один або по черзі рідні люди вголос читають книжку. Якщо дитина бажає, дозвольте їй часом запрошувати на такі вечори друзів. А, можливо, і вашу дитину якось запросять інші родини на вечори свого домашнього читання.

Картка 3.
Допомагайте дитині вести «Читацький щоденник», який сприяє розвитку читацьких умінь - розуміти твір, переказувати його, співчувати героям або визначати їх позитивні та негативні риси. Можна вести «Словничок», куди дитина буде заносити нові слова, які зустріла в книзі. Помагайте розтлумачити слово, показати предмет або явище, яке позначене цим словом.
Показуйте дитині зацікавленість його читанням. Інколи корисно «прикинутись», що для вас теж є новим відкриттям те, що дізналася з книги дитина. Оцінюйте в дитячому читанні не правильність або швидкість, а наполегливість і бажання читати.

Картка 4.
Обговорюйте з дитиною прочитане. Дивуйтесь, радійте, переживайте разом з нею. Ненав’язливо перевіряйте якість сприймання того, що дитина читає:
- Перед читанням розгляньте обкладинку книги. Чи знайома дитина з іншими творами автора? Нехай дитина прочитає назву і повторить її, можливо, висловить свої передбачення за змістом книги.
- Чи всі слова були зрозумілими? Уточніть і доповніть розуміння усіх незнайомих слів.
- Обов’язково поцікавтесь після читання – сподобалась книга (твір) чи ні? Чим саме?
- Попросіть розповісти про головних героїв, про найцікавішу подію у творі. Можливо, дитина захоче зачитати вам смішні, захоплюючі уривки. Залиште на хвильку свої справи і уважно послухайте дитину.
- Спитайте, що в книзі є повчальним. Нехай дитина спробує пригадати схожі історії зі свого життя. А, може, у вапшій пам’яті спливуть такі ж випадки. Поділіться цим з дитиною.
- Якщо ваша дитина любить творити, запропонуйте їй намалювати, виліпити з пластиліну, зробити аплікацію, виріб з конструктора героя чи епізоду, який сподобався. Якщо прочитали збірку віршів, попросіть вивчити один з них у подарунок рідним до свята, як номер для виступу на сімейному концерті тощо.

6. Руханка «Бджоли і квіти»
Вчитель пропонує учасникам стати в спільне коло і розрахуватись на «перші» і «другі» номери. І – «бджоли», ІІ – «квіти» стають парами. Вчитель читає оповідання Ушинського «Бджілки на розвідці». Коли звучить слово «бджілка», відповідні учасники повинні помінятись місцями з іншими «бджілками». Те ж саме для «квітів».
Вчитель: - Ця руханка показує ще один приклад, як зацікавити дитину читанням.

7. Мозковий штурм
Учасники отримують картки із запитаннями і відповідають на них. Якщо карток буде замало, можна передавати їх ще раз.

1) Чи любить ваша дитина читати? Яким книгам вона віддає перевагу?
2) Як прочитується книга: швидко чи ні?
3) Які книги люблять у вашій родині?
4) Чи ваша дитина вважає книгу хорошим подарунком?
5) Чи є в родині традиції, пов’язані з книгами, читанням?
6) Чи є у вас домашня бібліотека? Яких книг у ній більше – для дорослих чи для дітей?
7) Які переваги має спільне читання батьків з дітьми?
8) Чи доцільно критикувати дитину за читання «легких» видань?
9) Хто може допомогти у виборі книги для дитячого читання?
10) Як ви уявляєте вечір сімейного читання?
11) Чому сприяє ведення «Читацького щоденника»?
12) У який спосіб можна розширювати словниковий запас дитини?
13) Що корисно робити перед читанням книги?
14) Як перевірити якість сприймання та усвідомлення прочитаного?
15) Які творчі завдання можна запропонувати дітям після читання книжки?

8. Підведення підсумків. «Портфель, м’ясорубка, кошик для сміття»
Учасники тренінгу беруть свої листочки з очікуваннями, зачитують написане. Якщо очікування здійснилось, розміщують його на малюнку портфеля, якщо інформація потребує обдумування – на м’ясорубку, якщо ж ні – на кошику.
Вчитель: - Звичайно ж , не всі аспекти цього питання вдалося розкрити і обговорити на нашій зустрічі. Можливо, мої поради з буклету «Як дитину подружити з книгою» стануть вам у нагоді, допоможуть відкрити нові шляхи у вихованні читачів.

9. Прощання
Усі беруться за руки і промовляють: «Читати корисно! Читати приємно! Читати необхідно!»

Немає коментарів:

Дописати коментар